Ранній розвиток дітей до року: методики проведення занять з новонародженими

Ранній розвиток дітей до року: методики проведення занять з новонародженими Зміст:
  • Що таке «ранній розвиток»
  • Міфи про ранній розвиток малюків до року
  • Яку методику раннього розвитку вибрати для новонародженого
Ранній розвиток сьогодні є одним з найпопулярніших словосполучень в обговоренні дітей та їх досягнень до певного віку. Кожній мамі хочеться, щоб її дитина була самим розумним, розвиненим і виділявся на тлі однолітків. Як цього домогтися? Як розкрити природний інтелектуальний потенціал дитини і не нашкодити йому надмірними навантаженнями? Як правильно і за якою методикою організувати заняття з раннього розвитку у діток до року?

Що таке «ранній розвиток»

Багато знайомі зі словосполученням «ранній розвиток», але не всі чітко уявляють, що ж це таке. Навколо безлічі методик витає величезна кількість міфів. У виховання дитини в такому ключі існують як прихильники, так і ті, хто налаштований різко негативно. Насправді все не так складно і страшно, як здається на перший погляд.

Ранній розвиток – це комплексний підхід до виховання дитини, коли ігри, заняття і спілкування в родині спрямовані на максимальне розкриття розумового і фізичного потенціалу малюка. Причому починати ці заняття слід не з 3-4 років, як це було прийнято раніше, а прямо з перших місяців життя.

Міфи про ранній розвиток малюків до року

  1. Діткам до року складно донести яку-небудь інформацію, тому якісь заняття і методики просто безглузді.
  2. Це в корені невірно! Так, діти першого року життя більше ґрунтуються на почуттях, а не на розумі, але їх цілком можна навчитися багатьом речам. Заняття будуть відмінно сприяти психомоторному розвитку, що, в свою чергу, чудово позначиться на фізичних і інтелектуальних навичок дитини.
  3. Ранній розвиток небезпечно для дітей, які не досягли півторарічного-дворічного віку.
  4. Це знову ж таки не зовсім вірно. Будь-яка небезпека може бути пов'язана з фанатичним бажанням матусі будь-якими засобами розвинути свою дитину і дати йому енциклопедичні знання. Перевантаження, дійсно, можуть бути небезпечні для дитини. Але якщо заняття не нав'язуються дитині силою і не займають багато часу, то нічого, крім користі, вони не принесуть.
  5. Ранній розвиток – це дуже складно.

Нічого складного немає! З дітьми потрібно просто грати, як це роблять мами кожен день. Тільки ігри і заняття вибирати такі, щоб вони не тільки дозволяли весело провести час, але й вчили чомусь дитину, а також розвивали його психіку, моторику, сенсорику, дозволяли пізнавати навколишній світ.

Яку методику раннього розвитку вибрати для новонародженого

Методики раннього розвитку вельми різноманітні, серед них непросто вибрати якусь одну. Але цього і не потрібно. Можна ознайомитися з усіма і вибрати те, що найбільш цікаво і комфортно і дитині, і батькам.

Розвивати свого малюка можна за якоюсь однією методі або зробити «збірну солянку» з декількох. Деякі матусі воліють самостійно підібрати заняття та ігри для дитини на основі вивчених матеріалів. Головне, орієнтуватися на те, як дитина реагує на заняття.

Ранній розвиток дітей до року: методики проведення занять з новонародженими

Якщо маляті подобається і він із задоволенням бере участь у розвиваючих іграх, то все в порядку і можна продовжувати навчання. Але у разі, коли мама бачить, що дитині важко, він не може зрозуміти зміст заняття або сумує, що йому не цікаво, то слід більш ретельно підбирати методики розвитку.

Коли мова йде про розвиток новонароджених діток, то тут можна виділити кілька основних методик:

Ранній розвиток за Монтессорі

Девіз цієї методики «Навчи мене, щоб я міг робити це сам!». Але у випадку з немовлятами підхід дещо інший. Для дітей першого року життя важливо розвиток сенсорики – розвиток органів почуттів, яке допомагає людині сприймати і оцінювати навколишній світ. Багато в чому саме на це спрямовані заняття, Монтессорі для малюків у віці до року.

Ранній розвиток дітей до року: методики проведення занять з новонародженими Зовсім не обов'язково шукати і купувати спеціальні матеріали Монтессорі та навчальні методички, які допоможуть організувати заняття з малюком. Всі допоміжні розвиваючі «іграшки» можна зробити самостійно або придбати в звичайному дитячому супермаркеті

Заняття по даній системі можуть бути наступні:

«Букви і цифри»

Знадобляться великі (з долоню дорослої людини) літери та цифри з фактурної і яскравої тканини (фетр, махрова тканина, оксамит). Їх потрібно зшити у вигляді подушечок і наповнити різними наповнювачами – синтепон, крупа, папір, тирса, пінопластові кульки, хутро і т. д. Потрібно давати дитині ці подушечки і кожен раз чітко проговорювати назва букв і цифр.

Радимо почитати:Ранній розвиток дітей до року: методики проведення занять з новонародженимиРозвиваючі іграшки для новонароджених

Обмацуючи їх, малюк буде розвивати дрібну моторику, цветовосприятие, а також в майбутньому у нього набагато легше будуть обстоять справи з розучуванням алфавіту, читанням і рахунком, адже букви і цифри будуть вже знайомі дитині.

Такі заняття з новонародженим можна починати вже з першого-другого місяця життя. Просто вкладати букву або цифру в ручку маляти. Робити це можна кілька разів протягом дня. Далі, коли дитина буде сам тягнутися до предметів і брати їх в руки, можна класти його на животик і розкладати навколо нього навчальний матеріал.

Це ще й буде сприяти фізичному розвитку, адже, щоб дістатися до самої цікавої буковки, йому доведеться потягнутися або спробувати проповзти декілька сантиметрів.

Ігри з манкою

До цього заняття взагалі не потрібно готуватися. Досить посадити малюка на підлогу, перед ним покласти піднос або постелити газети і насипати манку рівним шаром. Тепер можна малювати на ній візерунки, мацати її, сипати довкола, пробувати на язик, писати пальчиком букви і цифри.

Методика Глена Домана

Ця методика заснована на поєднанні фізичного і розумового розвитку дитини. У випадку з дітьми одне невіддільне від іншого, тому необхідно гармонійно поєднувати заняття, які спрямовані на психомоторний розвиток дітей до року, а також розкриття їх інтелектуального потенціалу.

Доман у своїх дослідженнях з'ясував, що, чим більше дитина рухається, тим більше він успішно освоює нові знання та навички. Потенціал мозку і тіла малюка величезний, потрібно лише допомогти йому реалізуватися.

Ранній розвиток дітей до року: методики проведення занять з новонародженими Будь-яке заняття за методикою Домана повинно тривати всього кілька хвилин, дитина ні в якому разі не повинен стомитися

Методика заснована на демонстрації карток, на яких нанесені різні зображення, літери, цифри, фото. Картки показуються по кілька штук по черзі, назви зображених на картинках предметів ретельно проговорюються. Такі заняття проводяться кілька разів на день, а решту часу повинні займати активні рухливі ігри, спрямовані на фізичний розвиток. Завдяки таким заняттям, діти легко вивчають алфавіт, рахунок, назви предметів побуту, світові пам'ятки, іноземні слова.

Зрозуміло, починати займатися картками з народження не варто. Це занадто рано. Заняття краще почати з 9-ти –10-ти місячного віку. Для початку на картки можна помістити предмети побуту (стілець, стіл, тарілки, склянку), тварин (кішка, собака, заєць), іграшки (м'яч, пірамідку, машинку). З віком можна розширювати й ускладнювати сфери навчання, вводити алфавіт і цифри, слова російською та іноземною мовами. Велике значення слід приділяти фізичному розвитку дитини, вибираючи рухливі ігри з м'ячем, більше гуляти на вулиці, активно навчати дитину повзати і ходити.

Методика малювання Марії Гмошинской

«Грудничковое малювання» – дуже популярна методика, яка в європейських країнах відома і практикується не один десяток років. По цьому методі діти починають малювати з піврічного віку або навіть раніше, за умови, що дитина добре сидить. Для цього використовуються пальчики, долоньки, ніжки і яскраві безпечні нетоксичні фарби.

Такі заняття дуже добре допомагають розвивати дитину творчо, позитивно впливають на психоемоційний становлення особистості, а також сприяють розвитку дрібної моторики та сенсорики.

Ранній розвиток дітей до року: методики проведення занять з новонародженими Розважати та навчати дитину з допомогою такого малювання» можна 2-3 рази на тиждень

Для заняття знадобляться якісні нетоксичні фарби декількох яскравих відтінків, які повинні бути спеціальні, досить рідкі, щоб малювати без додавання води (можна використовувати фірми SES, Stilla), а також:

  • зручні ємності для фарб (стійкі банки з широким горлом);
  • великий аркуш ватману (чим більше, тим краще);
  • клейонка, щоб підстелити її під «художника» і його творіння.

До початку роботи потрібно розстелити на підлозі клейонку, розкласти ватман таким чином, щоб він не скручувався в трубочку, можна придавити кінці чим-небудь важким. Поруч розставити баночки з фарбою. Потім потрібно показати дитині, що робити. Для цього потрібно вмочити палець у фарбу і намалювати щось на папері. Далі дитина буде діяти сам.

Не потрібно намагатися вчити його малювати щось певне, не можна стримувати пориви самовираження. Нехай дитина малює те, що хоче, будь-якими квітами, використовуючи всі частини тіла. Якщо хочеться показати приклад, то можна малювати що-то поруч з дитиною, але не примушувати його робити те ж саме.

Методика Сесіль Лупан

Методика Сесіль Лупан для діток першого року життя заснована на розвитку основних почуттів дитини, становлення його фізіології та психоемоційного фону. При цьому вона не наполягає на використанні якихось спеціальних методичних матеріалів і пристосувань.

Ранній розвиток дітей до року: методики проведення занять з новонародженими Всі заняття можна проводити в повсякденній обстановці з звичними предметами. Починати розвивати дитину по системі Лупан можна вже з першого місяця життя

Фізичний розвиток дитини ґрунтується на щоденній гімнастиці, рухомому купанні з колом на шиї, масажі, а також іграх, стимулюючих рухові навички – повзання та ходіння.

  • Слух треба розвивати, постійно розмовляючи з малюком, звертаючись до нього, також потрібно активно використовувати пісеньки, вірші, казки.
  • Зір розвивається з допомогою яскравих брязкалець, підвісних іграшок для ліжечка і коляски. Для малюків з півроку можна використовувати картки з різними предметами (зображення повинні бути кольоровими і чорно-білими). Також в ліжечку можна закріпити невелике дзеркальце, щоб малюк міг бачити в ньому себе.
  • Дотик розвивається з допомогою предметів, різних за формою, текстурі, величиною. Можна купити різні іграшки або зробити своїми руками мішечки з різної тканини, наповнивши їх різноманітними наповнювачами (цукор, хутро, лахміття, вата, горох і т. д).
  • Нюх можна розвинути, даючи дитині нюхати різні саші з натуральних трав (тут треба бути обережним, якщо малюк-алергік або астматик, то краще такі заняття не проводити). Також можна просто приносити дитини на кухні під час приготування їжі або у ванній дозволяти йому понюхати мило або гель для душу.
  • Смак розвивається по мірі дорослішання з введенням нової їжі. Потрібно намагатися годувати малюка якомога більш різноманітно. Зрозуміло, не треба фанатично пхати в дитину все, що під руку потрапить. Але урізноманітнити раціон новими стравами з дозволених продуктів необхідно.

Займатися чи ні з дитиною раннім розвитком, кожна мама вирішує сама, але звернути увагу на популярні, що завоювали довіру методики безперечно варто. При розумному підході вони принесуть малюкові багато користі, а мамі дають більше приводів пишатися своїм малюком.

Схожі статті: